2007. november 15., csütörtök

Első PR-est: Hogyan lesz valaki jó PR-es?

Elsősorban erre a kérdésre próbáltakválaszt találni a résztvevők a PR-Alpha Egyesület által elindított rendezvény első estjén. A legfontosabb elem, amely nélkül nem lehet hazánkban ezen a szakterületen elhelyezkedni a román nyelv alapos ismerete. A PR-es munkája nem képzelhető el a román nyelv használata nélkül, még akkor sem, ha a cég magyar tulajdonban van. A médiával való kapcsolattartást említve: elképzelhetetlen, hogy csak a romániai magyar médiumokkal alakítson és tartson fenn kapcsolatot az ezzel megbízott munkatárs. Ugyanakkor a román nyelv használatát a hatóságokkal való kapcsolattartás során sem lehet elkerülni, ami ismét a PR-es, vagy jobbik esetben a PR osztály, feladatkörébe tartozik.

Egy másik alapvető elem, ahhoz, hogy valaki jó PR szakemberré válljon, a szociális háló építése(social networking), amelyet már az egyetemi évek során érdemes elkezdeni. Gondolunk itt az egymás (hallgatók) között kialakított közelebbi- illetve távolabbi kapcsolatokra, a már szakmában, vagy kapcsolodó szakterületeken dolgozó személyekkel való kapcsolatok kialakítására, fenntartására és folyamatos bővítésére. Dr. Zsigmond István, egyetemi adjunktus szerint, az, hogy valaki jó PR-es vagy sem, krízishelyzetekben és azok kezelésekor nyílvánul meg.

Egy első éves kommunikációs hallgató részéről merült fel az örökös kérdés, amelyre a konkrét válasz talán még mindig nem fogalmazódott meg: Mi a PR?

Mindenképp leszögezhető, hogy az elméletben tanított PR, és a helybéli valóság képe nagymértékben eltér. Kovács Réka, a Központ hetilap PR-menedzsere vázolta a PR-es főbb feladatköreit, a közkapcsolatok egyik alapmeghatározásából kiindulva, mely szerint: "A PR kölcsönös előnyökön alapuló kommunikáció és kapcsolatok tudatos szervezése, melynek célja az egyének, szervezetek és környezetük közötti megértés, valamint a bizalom megteremtése, fenntartása." Tövisi Attila, harmad éves kommunikációs hallgató egy másik irányból közelíti meg a PR-t, szerinte a PR-esnek egy adott márka, brand kialakítása (amennyiben elsőként végez tulajdonképpeni PR-es munkát az adott szervezetnél) és annak folyamatos fejlesztése lenne a feladata. Hétköznapi szóhasználattal élve nevezhetnénk "márka-karbantartónak". Persze ez nem azt jelenti, hogy ez kizárólag a PR-es feladata - a márka ápolása az egész cég feladata kell, hogy legyen.


Az est folyamán szó esett még a jelenlegi III. és IV. éves hallgatók szervezeteknél végzett gyakorlatáról, a PR kutatás módszertan tantárgy keretén belül, amikor a hallgatóknak a PR tevékenység meglétét illetve hiányát kellett felkutatniuk. Szintén beszédtéma volt a magyarországi és a romániai eltérő helyzet, ami a közkapcsolatok szakterületét illeti.


A szervezők újabb, lehetőleg az e hetinél is érdekfeszítőbb témával várják az érdeklődőket a jövő szerdán is, szintén 8 órától a Bolyai utcában található KEBAB étteremben.

Nincsenek megjegyzések: